Lijnen en spel

 

Lijnen, lijnen en vlak, lijnen en licht. Lijnen in de natuur, architectuur.

 

De natuur als lijn. De vloedlijn, de lijn als grens tussen licht en donker.

De kieren tussen de stenen die nat van het terug getrokken zeewater, weelderig groen, glimmend liggen uit te rusten van het geweld van de zee.

 

Het zijn de lijnen en het spel wat Rob Dirksen (1961), met ze speelt, die zijn foto's overheersen. Deze fotograaf is zichtbaar gefascineerd door dit spel wat overal weer opduikt voor hen die het zien willen. Hij ziet het in ieder geval. Hij noteer het en maakt van ons via zijn foto's deelgenoot van zijn belevenissen.

 

Ooit begonnen met fotografie tijdens zijn vakantie raakte hij geboeid door dit medium. Door zijn gedrevenheid ontwikkelde hij zich tot een semi professionele fotograaf. Aangesloten bij de Nederlandse fotoclub “Kontrast” heeft hij inmiddels aan twee fotografie wedstrijden meegedaan. Daarmee wist hij een oorkonde in de wacht te slepen.

 

Door de nadruk op lijnen te leggen, de foto's op de juiste die aan te snijden, weet hij een vergaande abstractie te krijgen. Op deze manier lukt het hem de onderwerpen te vervreemden van hun uiteindelijke context en een nieuw beeld te scheppen. Vaak rijst, in ieder geval bij mij, de vraag op, “wat zie ik nu eigenlijk”. Zij het palen aan de vloedlijn of rijst hier het staketsel op van een walvis aangespoeld, vergaan en verbleekt. De stenen in de modder zijn geen stenen meer maar rustende levende wezens. Lijnen in het zand waaieren uit over het vlak en geven ruimte aan een klein stroompje om een grote delta te lijken.

 

Het werk van Rob Dirksen heeft een kwaliteit die los staat van het onderwerp dat hij vastlegt. Zeker in zijn later werk gaat de abstractie van onderdelen van een beeld de boventoon voeren en al het werk vormt weer een nieuw beeld.

De werkelijkheid van Rob Dirksen.

 

Ter gelegenheid van de officiële opening van de nieuwe polikliniek Orthopedie in het Tweesteden ziekenhuis Tilburg heeft Rob Dirksen werk beschikbaar gesteld om de kliniek tijdelijk te voorzien van een fototechnische poëtische kijk op de wereld buiten. Veel kijkplezier.

 

Edwin Evers

Medewerker kunstbeheer